Alla inlägg den 6 mars 2015

Av Tina Stjernlöf - 6 mars 2015 17:07

 

Igår kväll gjorde jag en tacopaj med fetost och hade en sallad till, kanske något att göra för er till helgen. 

 

Degen 6 port ugn 225 g

150g smör

3 dl vetmjöl

2 msk vatten

 

Hacka ihop smör med mjölet och tillsätt vattnet, arbeta snabbt ihop till en deg. Låt stå i kyl 30 min. Tryck ut degen i en form och nagga med en gaffel! Förgrädda mitt i ugnen i 10 min.

 

Fyllningen:

500 g nötfärs

1 påse taco krydda

1 dl vatten 

1 paket fetaost

1 rödlök

2 tomater

4 ägg

3,5 dl mjölk.

 

 

 

Bryn färsen och tillsätt kryddan och vattnet när färsen fått färg, låt koka ihop 5 min. 

Hacka eller skiva rödlöken, skiva tomaterna och hacka fetaosten. Vipsa i hop äggstaningen. 

Lägg färsen i botten på pajskalet, fyll på med rödlök, skivade tomater och fetaosten. Häll över äggstaningen. In i ugn ca 20-25 min tills du ser att äggstningen är stabil och pajen fått färg.

 

 

 

Sallad jag hade till, rödlök, tomat, gurka, sallad och cashewnötter.

 

 

 

Hoppas att ni provlaga! Lämna gärna kommentarer vad ni tycker om recpten, om ni undrar något eller har önskemål på recept!

 

Ha en fortsatt skön fredagskväll!

Av Tina Stjernlöf - 6 mars 2015 07:40

Godmorgon! Idag kommer jag upp till en grå, mulen morgon   Vart tog de fina vädret vägen som vi hade igår! men ha hört att det ska bli kanon fint väder till helgen nu, få hoppas på det!

Något som vi tycker är väldigt gott att ha till frukost är Scones, ofta då till helgerna. Oj vad gott det är med marmelad och ost! 

 

Mitt recept för 4 personer:

7-8 dl mjöl

4tsk bakpulver

1 tsk salt

100 g smör

3 dl mjölk

 

Blnda de torra ingredienserna, skär smöret i bitar och finfördela det i mjölblandningen med fingrarna. Blanda i mjölken och rör ihop till en deg. Dela degen i 4 bitar som du gör till runda bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem något, skåra ett kors inte allt för djupt och nagga dem med en gaffel. Ugn 250 g i ca 10 min.

 

 

 

 

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards