Alla inlägg den 20 mars 2015

Av Tina Stjernlöf - 20 mars 2015 09:11

Idag har vi en grå och mulen dag, här där vi bor! Men vi få vara glada för de härliga dagar vi nu haft! Här hemma är det nu lite kaos i köket, då vi har hantverkare här som gör färdigt det sista på vårt nya kök.

Därför passa jag på nu att sitta vid datorn en stund! Har fått ett recept av min ena svägerska på ett så gott valnötsbröd, som jag tänker bjuda er på här!

 

 

 

8 dl ljummet vatten

25g jäst

1 msk socker

1 msk salt

2msk olja

4 dl rågsikt

3 dl havregryn

10 dl vetemjöl

1 burk valnötter

 

Lös jästen i det ljummna vattnet och blanda i resten, utom valnötterna! Låt jäsa 40 min. Blanda sedan i de hackade valnötterna. Gör tre runda bröd. Jäs i 30 minuter. Grädda i 250 gr i 10 min och därefter 200 gr i 20 min.

 

Ät och njut av ert goda bröd!

 

 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards