Alla inlägg den 11 mars 2015

Av Tina Stjernlöf - 11 mars 2015 17:28

Ikväll blev det taco hos oss, alltid lika uppskattat och gott! Idag gjorde jag egen kryddblandning och guacamole,blir såmycket godare! Men även jag är lat ibland och gör på färdiga kryddmixarna från affären! 


 

Kryddblandningen!


Min tacokrydda! 

1tsk vitlökspulver

2 tsk chilipulver

1 tsk spiskummin

1 tsk lökpulver

2 krm cayennepeppar

2 tsk paprikapulver

1 tsk maizenamjöl

Blanda ihop och förvara i en burk med tätslutande lock!


 


Guacamole 4 port:

2 avokado

2 dl gräddfil eller creme fraiche

1 msk pressad lime

1 pressad vitlöksklyfta

salt

cayennepeppar 


Dela avokadorna, kärna ur dem. Mixa dem med gräddfil, lime, vitlök till en slät smet! salta och peppar efter ditt tycke!


 

Färdigt för mixen!


 


Mums!


 

Kryddning ilagd!


 

Lite av tillbehören!

Av Tina Stjernlöf - 11 mars 2015 08:08

 


Så härligt att komma upp till strålande solsken! Idag ska jag ta mig tid att vara ute i det fina vädret och fylla på med nya energier. Så behövligt för min del! Idag har jag tänkt göra fisksoppa, detta recept är i från min gamla arbetsplast förskolan Kotten, där dårvarande kokerskan gjorde denna unerbart goda soppa. Jag kan tala om att den gick hem hos barnen.


5-6 port:


500 g torskfile

1 gul lök 

1 vitlöksklyfta

1 1/2 msk smör

2 tsk curry

1 1/2 l fiskbuljong

1 burk krossade tomater

2 dl creme frachie

250 g skalade räkor

1/2 dl hackad dill

Vill man kan man koka med ris i soppan för att få den lite matigare.


Skala och hacka lök och vitlöken. Fräs det i smör med curryn. Häll på fiskbuljongen och krossade tomaterna,låt småkoka. Skär fisken i mindre bitar och lägg ner i soppan. Låt sjuda ca 5 min eller tills fisken känns fast. Rör i creme frachie. Lägg till sist i räkorna och smaka av. Soppa ska inte koka mer när räkorna är ilagda! Strö hackad dill över! Servera gärna med ett gott bröd till!


Lycka till! 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards