Direktlänk till inlägg 11 mars 2015

Marithas Fisksoppa

Av Tina Stjernlöf - 11 mars 2015 08:08

 


Så härligt att komma upp till strålande solsken! Idag ska jag ta mig tid att vara ute i det fina vädret och fylla på med nya energier. Så behövligt för min del! Idag har jag tänkt göra fisksoppa, detta recept är i från min gamla arbetsplast förskolan Kotten, där dårvarande kokerskan gjorde denna unerbart goda soppa. Jag kan tala om att den gick hem hos barnen.


5-6 port:


500 g torskfile

1 gul lök 

1 vitlöksklyfta

1 1/2 msk smör

2 tsk curry

1 1/2 l fiskbuljong

1 burk krossade tomater

2 dl creme frachie

250 g skalade räkor

1/2 dl hackad dill

Vill man kan man koka med ris i soppan för att få den lite matigare.


Skala och hacka lök och vitlöken. Fräs det i smör med curryn. Häll på fiskbuljongen och krossade tomaterna,låt småkoka. Skär fisken i mindre bitar och lägg ner i soppan. Låt sjuda ca 5 min eller tills fisken känns fast. Rör i creme frachie. Lägg till sist i räkorna och smaka av. Soppa ska inte koka mer när räkorna är ilagda! Strö hackad dill över! Servera gärna med ett gott bröd till!


Lycka till! 


 
 
Ekenäsliv

Ekenäsliv

11 mars 2015 10:25

Mmmm, så gott!
Det får det bli här imorgon :-)
Tänkte om vi skulle få ihop en dejt snart? Hur mår du nu?
Om ni vill komma hit eller om vi ska ses på stan?
Va rädd om dig Tina!
Kram Anna

http://www.ekenasliv.se

Tina Stjernlöf

12 mars 2015 17:22

Anna läste på din blogg att du gjort den! Hoppas att du tyckte om den! Vore kul att ses! kanske ska vi ta en dejt på stan, då både du och jag för tillfället inte är så pigga! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Stjernlöf - 27 april 2015 16:12

Hej på er! Här har vi fullt upp med husförsäljningen, vi rensar, kör till tippen, städar och röjer inför visningen! men det är ett spännande projekt. Men oj vad min kropp få ta stryck nu utav allt, värken är på topp och jag är så trött och sliten. Se...

Av Tina Stjernlöf - 22 april 2015 15:01

Ännu en underbar dag med sol! Jag är ju sjukskriven för tillfället pga en Whiplashskada, fibromyalgi och nervsmärtor. Så jag kan ta vara på dessa underbara dagar förutom när jag har som mest ont, då är jag liggandes!    Nu ska ni få recpet på mid...

Av Tina Stjernlöf - 21 april 2015 15:30


Hej på er! Vilket ljuvligt väder vi har! Jag tar verkligen vara på detta och är ute så mycket som möjligt. Jag behöver fylla på min energier och bli piggare! Jag är en riktig soldyrkare! Våren är en sådan härlig tid när allt börja grönskas och blommo...

Av Tina Stjernlöf - 20 april 2015 10:53

Hej på er! Det var ett tag sedan ni fick ett recept utav mig. Vi har haft fullt upp här hemma inför kommande husförsäljning och att vår älskade katt fick somna in förra måndagen. Hon hade varit borta sedan i fredags, vilket inte är likt henne. På mån...

Av Tina Stjernlöf - 8 april 2015 18:16


Idag tänker jag bjuda er på mitt kantarellpajs recept. Denna paj gör vi lite då och då för att den är så god! Passar utmärkt till kräftskivan, då tar ni västerbottenost i pajen!      Så gula och fina!   Recept 6 pers: Paj: 125 gr smör...

Ovido - Quiz & Flashcards