Alla inlägg den 21 april 2015

Av Tina Stjernlöf - 21 april 2015 15:30

Hej på er! Vilket ljuvligt väder vi har! Jag tar verkligen vara på detta och är ute så mycket som möjligt. Jag behöver fylla på min energier och bli piggare! Jag är en riktig soldyrkare! Våren är en sådan härlig tid när allt börja grönskas och blommorna blommar, fjärilar och humlor som kommer fram.

 

Nu ska jag bjuda er på mitt andra recept på en cheesecake som jag också hade på mitt kalas.

 

 

 

Recpet 8 pers:

 

1/2 paket digistivekex

50 gr smör

 

Fyllning!

250 gr philadelphiaost

1 dl socker 

1 tsk vaniljsocker

rivet skal från en mindre citron

2 dl grädde

 

Topping:

1/2 burk med lemon curd

 

Krossa kexen i en bunke eller påse, smält smöret och blanda ihop med kexen. Tryck ut i formen ca 25 cm. Ställ svalt. Vispa grädden lätt, men ej rinning! med sockret, vispa i osten och det rivna citronskalet. Vispa slätt! Häll ostsmeten över kexbotten och in i fysen ca 4 timmar tills det stelnat. Bred över lemon curden och in i frys en stund tills det är stelnat. Garnera med bär om ni vill! Tina ca 20 min innan servering.

 

 

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards