Alla inlägg den 5 april 2015

Av Tina Stjernlöf - 5 april 2015 09:57

Någon gång under påsken brukar vi göra till en lax, nu blev det på långfredagen när min föräldrar och dottern med pojkvän kom till oss. Jag gjorde laxen i folie, då det blir mindre kladd, den blir även saftigare enligt mig!

 

 

 

Recpet:

1 hel lax, min vägde 1, 3kg, vi var 6 pers

1 citron

2 tomater

1 gul lök

dill

salt

citronpeppar

 

 

 


Skölj laxen och ta bort fenorna, skär bort huvudet om det är på! Skinnet ska vara kvar. Lägg laxen på ett stort folieark i en långpamnna.  Fyll laxen med skivade tomater, lök och dill. Krydda den både in och utvändigt med salt och peppar. Pressa saften av 1 citron på laxen. Vik ihop foliet till ett tätt paket runt laxen. In i mitten av ugnen 200 gr ca 35- 40 min, sörre lax längre tid. Prova vid ryggbenet och se om fiskköttet släpper lätt! 

 

 




Romsås 6 pers:

3 dl creme fraiche

1 burk med röd rom

1/2 finhackad gul lök

lite dill

svartpeppar

 

Blanda bara ihop allt!

 

 

 

Så gott!

 

 

 

 



 

Romsåsen!

 

Nu får ni ha en fortsatt härlig påsk!

 

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards